T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BURSA / OSMANGAZİ - Osmangazi-Ahi Hasan Ortaokulu

Okula Uyum - Okul Öncesi

.

2023-2024 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM OKULA UYUM REHBERİ

 

Okul öncesi eğitim örgün eğitimin ilk basamağını oluşturmakta olup 3-6 yaş aralığındaki çocukların; motor, bilişsel, sosyal ve duygusal, dil ve öz-bakım alanlarında desteklenerek var olan potansiyellerini ortaya çıkarmalarını ve en üst düzeyde geliştirmelerini amaçlayan, programlı ve sistemli bir eğitim sürecidir.

 

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÇOCUKLARA KATKILARI

 

BİLİŞSEL GELİŞİM

Okul öncesi eğitim sayesinde çocuklar; eşleştirme, sınıflandırma, gözlem yapma ve tahmin etme gibi bilimsel süreç becerilerini kazanırlar. Kitapları incelemek, boyama ve çizimler yapmak, yetişkine duygu ve düşüncelerini yazdırmak gibi faaliyetler dikkat, algı ve bellek gibi bilişsel süreçleri destekleyerek erken okuma ve yazma yetilerinin gelişmesine yardımcı olur.

 

DİL GELİŞİMİ

Bu dönemde çocukların sözcük dağarcığı gelişir. Kendi görüşlerini ve düşüncelerini ifade ederken dili etkili bir şekilde kullanırlar. Ayrıca dili anlama becerileri gelişir. Okul öncesi dönemdeki etkinlikler eğitime temel olacak şekilde dilin kurallara uygun olarak kullanımını sağlar.

 

SOSYAL ve DUYGUSAL GELİŞİM

Okul öncesi eğitim süresince çocuklar ilköğretime hazırlanırken paylaşmayı, işbirliğini, sosyalleşmeyi ve birlikte çalışmayı öğrenirler. Çocuğun sosyal ve duygusal olarak kendi işini kendisinin yapması, sorunlarının üstesinden gelmesi ve bazı kararları kendisinin vermesi özgüvenini geliştirir. Özgüveni yüksek olan çocuk kendisini önemli, değerli, yetenekli ve başarılı biri olarak algılar.

 

MOTOR GELİŞİM

Katlama, boyama, kesme, kalem kullanma gibi etkinliklerin yapılması sonucu çocukların ince kas hareket becerileri gelişir. Koşma, zıplama, tırmanma gibi etkinliklerin yapılmasıyla da kaba motor hareket işlevleri kullanılır ve gelişir.

 

ÖZ BAKIM BECERİSİ

Okul öncesi eğitim ile çocuklar kendi bakımlarını yapabilme, sorumluluk alabilme ve yaşam becerisi edinme alanlarında gelişirler. Çocukların bedeni ile ilgili temizlik kurallarını uygulaması, tuvalet gereksinimine yönelik işleri yapabilmesi, yeterli ve dengeli beslenmesi, sağlığı ile ilgili önlemleri alabilmesi desteklenir.

 

OKULA UYUM SÜRECİ

Çocuğun okul öncesi eğitim kurumuna başladığı ilk günlerde uyum güçlükleri yaşaması beklendik bir durumdur. Bazı çocuklar okula ilk başladıkları dönemde uyum sorunu yaşarken, bazıları önce iyi başlayıp belirli bir süre sonra tepki verebilirler, bazıları ise okula çok kolay uyum sağlarlar. Tüm bunlar doğaldır ve genellikle geçicidir.

 

·         Çocuğun zihninde ilk önce okulla ilgili olumlu bir görüntü oluşması gerekir. Okuldan söz ederken "Okulun çocuklar için düzenlenmiş özel bir yer olduğunu, orada çocukların hoşuna gidecek etkinliklerin yapıldığını, oyunlar oynandığını, okulun yeni arkadaşlar edineceği güzel bir yer olduğu" belirtilmelidir.

·         Aileler, çocuklarına okulunu ve öğretmenini tanıtmalı, öğretmenine güven duymasını sağlayıp her türlü gereksiniminde öğretmeninden yardım isteyebileceğini anlatmalıdır.

 

·         Çocuk, herhangi bir uyum problemi yaşaması durumunda sınıfındaki diğer çocuklarla karşılaştırmamalı, çocuğun benliğine zarar verecek ifadelerden(Örneğin "Ağlarsan sana kötü çocuk derler, seni okula almazlar.", "Seni bebeklerin gittiği sınıfa alırlar.") uzak durulmalıdır.

·         Aileler; öğretmen, okul ortamı, sınıf ortamı vb. konularda çocuğun yanında olumsuz söylemlerde bulunmamalıdır.

·         Aileler, okulda ne kadar zaman geçireceği, geliş gidiş saatleri konularında çocuklarını bilgilendirmelidir.

·         Öğretmen tarafından açıklanan programa, uygulama çizelgesine uyum sağlamalıdır.

·         Aileler eğitim öğretim sürecinde olduğu gibi uyum sürecinde de öğretmen okul yönetimi ile iş birliği içerisinde olmalıdır.

·         Çocukların zamanında okula getirilip zamanında alınması önemlidir. Diğer çocuklardan farklı zamanlarda okula getirilip, farklı zamanlarda alınan çocuklarda kaygı düzeyi artabilir.

 

Uyum haftasında yapılan bazı hatalı davranış ve uygulamalar uyum sürecini zorlaştırmaktadır. Bu davranışlar şu şekilde özetlenebilir:

 

·         Çocuğun ayrılmakta zorlandığı bir yetişkin tarafından okula getirilmesi

·         Okulda vedalaşma sürecinin çok uzun veya çok kısa tutulması

·         Çocuğu okula bırakan ailenin çocuktan bir türlü ayrılmak istememesi

·         Çocuğun öğretmen ve okul ile korkutulması

·         Velinin çocuğa "Okulda sıkıldın mı, korktun mu?" gibi olumsuz ifadeler kullanarak sorular sorması

·         Çocuğun okula alışması ile ilgili kaygılarının aile tarafından çok fazla dile getirilmesi

·         Çocuğun okulda geçireceği saatler için aile bireylerinin çocuğun yanında planlamalar yapması (sen okula gittiğinde biz de kardeşini parka götüreceğiz vb.)

·         Aile bireylerinin çocuğun okula gitmesi ile ilgili tutarsız davranışlar sergilemesi

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 03.03.2023 - Güncelleme: 25.06.2023 20:39 - Görüntülenme: 205
  Beğen | 0  kişi beğendi